Papildai ir mityba

Kodėl dietos nėra tobulas pasirinkimas svorio metimui?

Dietos planas

Šiame straipsnyje aptarsime dietas – ne tai, ką valgome bendrąją to žodžio prasme, bet apie dietos planus ir kodėl šių dienų tendencijos tokios, kad dietos susilaukia daug kritikos.

Greičiausiai nesuklysiu teigdamas, jog internete ne vieną kartą esate matę informaciją apie dietų teikiamą naudą ar sutikę žmonių, pardavinėjančių dietos sudarymo paslaugas. Sprintas norint nubėgti maratoną – tokia yra puiki analogija, apibūdinantis dietos veiksmingumą ilgalaikėje perspektyvoje, nes visi suprantame, kad sprintuoti maksimaliu greičiu galima tik tam tikro laiko tarpą, kol galiausiai nebesugebame to tęsti ir tenka sustoti.

Kitaip nei sveikos gyvensenos mitybos planai, dietos yra sudarinėjamos dideliu kalorijų (kcal) kiekio deficitu, tam, kad būtų pasiekti maksimaliai greiti rezultatai. Be abejo, naudodamiesi dietų sudarymo planais ir jų sudarančių specialistų paslaugomis, jūs susipažinsite su mitybos šablonais, su tuo, ką galima valgyti ir ko negalima bei įgausite daugiau techninių žinių apie mitybą ir jos įtaką svoriui. Tačiau tie žmonės, kurie teikia tokias paslaugas, nebūtinai nori, kad jūs pasiektumėte savo tikslą. Dietos yra puikus pasipelnymo šaltinis, nes, kaip žinoma, daugelis žmonių negali ištverti nenormalaus kalorijų deficito, todėl dažniausiai meta planus į šoną ir taip atgauna prarastus kilogramus. Šis fenomenas žinomas, kaip yo-yo efektas. Visa to pasekoje – dar vienas vizitas pas dietas sudarinėjantį specialistą už kurio planą ar paslaugas jūs turėsite susimokėti dar kartą, nepaisant to, kad rezultato – nėra.

Todėl verta išskirti keletą punktų, kodėl dietų laikymasis yra toks sunkus ilgame laiko tarpe ir vargu ar gali leisti pasiekti pozityvių rezultatų [1,2].

Fiziologiniai veiksniai

  • Laikantis dietos, sulėtėja jūsų medžiagų apykaita (angl. RMR adaptation arba adaptive thermogenesis). Organizmas nesupranta, jog jūsų svorio metimas yra jūsų paties inicijuota kelionė, todėl tam, kad palaikytų gyvybiškai svarbių organų funkcijas, jis pradeda deginti mažiau kalorijų, kas automatiškai reiškia, kad norint numesti svorio, jūs esate priverstas suvartoti dar mažesnį jų kiekį.
  • Abnormalus apetitas. Atsiradus dideliam kaloražo deficitui, išsibalansuoja hormonai, dėl ko jums atsiranda stiprus noras užkandžiauti, jaučiate nuolatinę trauką maisto link, kas padaro dietos laikymąsi sudėtingu ilgąjame laikotarpyje.

Aplinkos veiksniai

  • Obesogeninė aplinka (angl. obesogenic enviroment). Kitaip sakant, jei gyvenate aplinkoje, kurioje yra neapsakomai daug pasirinkimų, kaip sužlugdyti savo dietos planą, jūs greičiausiai jį ir sužlugdysite. Mat, obesogininė aplinka, referencijuojama kaip turinti daug prieinamų vietų, kurios skatina nutukimą (pvz. greito maisto restoranai, saldumynų parduotuvės…)

Trumpai apibendrinant, dietos ilgalaikėje perspektyvoje nėra tinkamas būdas numesti svorio. Jas geriau traktuoti, kaip pasipelnymą iš jūsų kišenės, nes tai yra labai patogus būdas užsidirbti dietų sudarynėtojams dėl dažno klientų grįžimo į pradinį tašką, kai žmogus vėl keliauja konsultuotis arba ieškotis naujų dietos planų. Tokiais atvėjais reikėtų neieškoti „Šventojo gralio“, o išmokti gyventi sveikai kasdien.

author-avatar

About Dangiras Marcinkus

Lietuvos Sporto Universiteto (LSU), Fizinio aktyvumo ir sveikos gyvensenos (Physical Activity and Lifestyle) studijų programos bakalauras. Sveika gyvensena besidomintis ir sportu užsiimantis beveik 10 metų. Daugiau apie autorių: https://lt-lt.facebook.com/dangiras.marcinkus https://lt.linkedin.com/in/dangiras-marcinkus-4a92a7208 https://www.lsu.lt/pal-studiju-programos-studentas-dalyvavo-nuotolineje-tarptautineje-intensyvioje-programoje/

Parašykite komentarą

El. pašto adresas nebus skelbiamas. Būtini laukeliai pažymėti *